vrijdag 29 mei 2020

Deze 3 websites moet je beslist hebben gezien: 'Chrome Music Lab', 'Google Quick, Draw' en 'Classroomscreen'

Dagelijks controleer ik mijn RSS-lezer 'Inoreader' op de nieuwste berichten op websites en weblogs die ik interessant vind. Artikelen / berichten die ik persoonlijk erg interessant vind, deel ik vervolgens via de blogpost 'Leesvoer..! Handige tips, how to's & interessante artikelen'. Regelmatig kom ik in mijn RSS-lezer websites tegen die mogelijk interessant zijn voor het (basis-)onderwijs of gewoon leuk of interessant zijn. Deze websites 'deel' ik middels de rubriek 'Deze websites moet je beslist gezien hebben!'. Dit is aflevering 2.
En..., weet je niet wat RSS is, kijk dan eens hier of zoek op Google op RSS-feed of RSS.

1. Chrome Music Lab


Op de website Chome Music Lab staan 13 gratis 'muziek'-experimenten. Je kunt meteen een 'experiment' openen en je eigen composities te maken en delen met anderen. Een account aanmaken is niet nodig.
"Chrome Music Lab is a website that makes learning music more accessible through fun, hands-on experiments."
De experimenten werken op smartphones, tablets, laptops en desktops door de site te openen in een webbrowser zoals Chrome.

Mocht je deze experimenten laten uitvoeren door jouw leerlingen, bijvoorbeeld tijdens een muziekles, dan adviseer ik het gebruik van koptelefoons...



    Quick, Draw! is een leuk 'spel' van Google dat middels 'kunstmatige intelligentie' (KI) - in het Engels 'artificial intelligence' (AI) - probeert te raden wat jij met je muis op je scherm tekent.
    "This is a game built with machine learning. You draw, and a neural network tries to guess what you’re drawing. Of course, it doesn’t always work. But the more you play with it, the more it will learn. So far we have trained it on a few hundred concepts, and we hope to add more over time. We made this as an example of how you can use machine learning in fun ways. Watch the video below to learn about how it works, and check out more A.I. Experiments here [Bron]."

    Filmpje: 'A.I. Experiments: Quick, Draw!'


    "This is a game built with machine learning. You draw, and a neural network tries to guess what you’re drawing. Of course, it doesn’t always work. But the more you play with it, the more it will learn. It’s just one example of how you can use machine learning in fun ways.
    Built by Jonas Jongejan, Henry Rowley, Takashi Kawashima, Jongmin Kim, with friends at Google Creative Lab and Data Arts Team [Bron]."


    Bij Quick, Draw! krijg je zes tekenopdrachten. Om elke tekenopdracht uit te voeren heb je maar 20 seconden. In die tijd moet je - bijvoorbeeld met je muis - een badkuip, autobus of een engel tekenen. Onderin aan je scherm zie je hoe Quick, Draw! je tekeningen herkent.

    Website/URL:

    3. Classroomscreen


    "Classroomscreen is an online tool that allows you to display the instructions for your lesson in a clear and visual way. Choose from over 10 widgets to support your class activities and help students get to work."
    Lees verder »

    Artikel / handleiding

    "Dit initiatief van een Nederlandse leerkracht wordt inmiddels wereldwijd, in meer dan 50 talen, gebruikt, omdat het uitblinkt in gebruiksgemak. Met een beperkt aantal gereedschappen en functionaliteiten kun je heel snel uit de voeten..."
    Lees verder »

    Gerelateerde blogposts

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten