dinsdag 28 januari 2020

Google maakt van de website Google Drive een progressive web app. En.., het werkt op mijn Chromebook!

Onlangs las ik op de website Tweakers: 'Google maakt van website Drive een progressive web app'
"Google heeft van de website van Drive een progressive web app gemaakt. Gebruikers kunnen op desktop en mobiel de site opslaan, waarna die te openen is zonder browserelementen als de menubalk. De Google Drive-app voor smartphones blijft wel bestaan..." Lees verder »
Wat het verschil is tussen een progressive web app en een gewone app zal mij verder een zorg zijn. Maar dat niet ziet dat Google Drive (de online opslagdienst van Google) geopend is in je browser (vooralsnog alleen in Google Chrome), leek me wel leuk. Dus e.e.a. uitgeprobeerd...

In de adresbalk van je 'Chrome'-browser staat een cirkeltje met daarin een 'plus'-teken. Als je op dit 'plus'-teken klikt, wordt er een venstertje geopend met de vraag App installeren. Zie afbeelding 1:

Afbeelding 1

Klik je vervolgens op de blauwe knop Installeren, dan verschijnt op de 'plank' - ik werk op een Chromebook - het 'Google Drive'-logootje. Zie afbeelding 2:

Afbeelding 2

Klik je op dit logootje dan wordt Google Drive geopend als een 'app' en zie je geen 'browser'-onderdelen, zoals bijvoorbeeld de adresbalk en de bladwijzerbalk. Zie afbeelding 3:

Afbeelding 3

Of dit ook werkt als je de 'Chrome'-browser gebruikt op een 'Windows 10'-computer heb ik niet uitgeprobeerd.

De 'pwa'-app kun je ook 'installeren' op de 'Android'-smartphone. Zie Android Police: 'Google Drive is now available as a Progressive Web App'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten